VAD JAG KAN HJÄLPA ER MED

Jag är specialist på måltidsturism och erbjuder helhetslösningar som tar er från strategi, fler genuina måltidsupplevelser till operativt genomförande. Här har jag samlat lite av det som jag hjälpa er med. Slå en signal om du vill skräddarsy en lösning!

  Ta vara på potentialen med måltidsturism!

Måltidsturism är kraftfullt verktyg för att skapa attraktiva och hållbara platser, som lockar boende, företag, investeringar och besökare. Måltidsturism skapar på så sätt en positiv spiral och innebär en enorm potential. Det finns ingen gräns för potentialen att arbeta med måltidsturism, som både kan ge fler besökare till en plats, bidrar med regional utveckling och kan öka lönsamhet för entreprenörerna. Måltidsturisterna spenderar också nästan 50% av budget på mat och dryck. Det finns dessutom oändliga möjligheter att skapa bestående minnen eftersom mat och dryck involverar alla sinnen. Mat och dryck och upplevelser är numera en av de viktigaste delarna och starkaste drivkraften när vi reser. Smaker kopplade till ursprung gör det också möjligt att marknadsföra en alldeles unik smakupplevelse och plats.

Ta till vara på den enorma potential som måltidsturism innebär genom Receptet på måltidsturism. Skapa en attraktiv destination som erbjuder unika smaker och upplevelser. 

 1) STRATEGISK PLATSUTVECKLING MÅLTIDSTURISM
Stärk det strategiska arbetet
Ser över destinationens nuläge och förutsättningar samt skapa en gemensam måltidsturismstrategi.  Ta destinationer och regioner från inspiration, till nulägesanalys, analys av gastronomisk identitet, till måltidsturismstrategi. 

Måltidsturism kräver ett strategiskt arbete från grunden och ett målmedvetet arbete för att nå en gemensam vision. Vi bidrar med nödvändig kompetens och expertis inom måltidsturism, och kan avlasta er organisation och säkerställer  resultat.

Vi kan bidra med tjänster som:
INSIKT
Föreläsning om receptet på måltidsturism för destinationer och trender inom måltidsturism.

NULIÄGE OCH IDENTITET
Nulägesanalys över destinationens/regionens förutsättningar och säkerställande av gastronomisk identitet som måltidsdestination.

STRATEGI
Framtagande av måltidsturismstrategi och vision utifrån unika förutsättningar.

SAMARBETE
Mobilisering, inkludering och samarbete mellan aktörer/intressenter samt facilitering av process.

IMPLEMENTERING
Implementering och utveckling av handlingsplan, support i genomförande eller delvis projektledning av arbetet

2) UTBILDNINGSPROGRAM UNIKA MÅLTIDSUPPLEVELSER
Skapa fler genuina måltidsupplevelser
Kompetensutveckla företagen genom  ett utbildningsprogram och produktutvecklingsverktyg för att producera unika hållbara måltidsupplevelser med smak av  och som bidrar till platsen.  

Skapa erbjudanden och reseanledningar som bidrar med kunskapshöjande upplevelser och till platsens attraktivitet genom flera kvalitativa och hållbara måltidsupplevelser i destinationens utbud samt till företagens lönsamhet.  Genuina måltidsupplevelser med smak av platsen lämnar oförglömliga avtryck hos besökaren . Utbildningarna leder till fler konkreta och kvalitativa måltidsupplevelser, ökat samarbete mellan besöksnäringsföretag i regionen för att möjliggöra fler affärer och säsongsförlängning. 

Vi kan bidra med tjänster som:

UTBILDNINGSPROGRAM MÅLTIDSTURISMFÖRETAG
Utbildning av företagen genom ett utbildningsprogram för att producera unika måltidsupplevelser med smak av platsen

Digital måltidsturismutbildning för att producera unika

och hållbara måltidsupplevelser, som möter efterfrågan på autentiska upplevelser hos dagens besökare och samtidigt ökar lönsamhet hos företagare.

PRODUKT- OCH UPPLEVELSEUTVECKLING
Utveckling (säkerställa kvalitet) och paketering av unika befintliga måltidsupplevelser tex mat och naturupplevelser

3) ATTRAKTIV KOMMUNIKTION/EFFEKTIV MARKNADSFÖRING 
Kommunicera attraktiva måltidsdestinationer
Bygg en effektiv kommunikation och starkt varumärke

Vill ni lyfta som måltidsdestination och ta del av potentialen och öka antalet besökare?
Hör av dig, så hittar vi en lösning som passar er.

Exempeluppdrag

Exempeluppdrag strategisk platsutveckling genom måltidsturism 
– Jag fick möjligheten att ta fram en analys av förutsättningarna och strategi för hur Höga Kusten att utvecklas inom måltidsturism. Arbetet resulterade i en femårsstrategi med fyra insatsområden och konkreta handlingsplaner som tar Höga Kusten till en smakdestination.
– Jag fick möjligheten att agera bollplank till Ålands Landsbygdscentrum och Lena Brenner i arbetet med
framtagandet av ett ramverk för den strategiska inriktningen för Ålands nya måltidsturismstrategi

Feedback:
”I det inledande arbetet med att utveckla måltidsturismen på Åland har Eva Jilkén varit till stor hjälp där hon har hjälpt oss att strukturera upp arbetet på ett mycket bra sätt. Dessutom har Eva stor erfarenhet av utveckling inom måltidsturism och har kommit med värdefull input i arbetet”
//Lena Brenner Ålands Landsbygdscentrum

Exempeluppdrag föreläsning och workshop målgrupp paketering:
Jag fick möjligheten att hålla en insiktsföreläsning om måltidsturism för Innovasjon Norge kring de olika målgrupperna preferenser beteende och viktiga element i pakteringen av måltidsturism för de olika kulinariska profilerna, för att Innovasjon Norge skulle kunna vidareutveckla arbete och kommunikation inom måltidsturism. I workshop Gastronaut, syftade till att öka kunskapen och insikten om potentialen med måltidsturism. Primär målgrupp resebranschen och partners (leverantörer/destinationer)

Vi är mycket nöjda med eventet och det vi hört från våra partners är att det gav många insikter om hur man kan jobba med måltidsturism och framförallt utveckla det så det blir mer tillgänglig”
//  Lisen Espeland Innovasjon Norge (workshop kring målgrupp måltidsturister, dess drivkrafter och paketering av måltidsturismprodukter) 

Exempeluppdrag: Utbildning inom upplevelsedesign och produktutveckling av måltidsupplevelser
Jag genomförde för Karlsborgs kommun två utbildningstillfällen för turistföretagarna med målsättningen att öka antalet måltidsupplevelser. Temat var vid första tillfället ”Vad är en framgångsrik matdestination”. Syftet är att inspirera företagarna kring potentialen med måltidsturism generellt och för Karlsborg som en blivande matdestination specifikt. Workshop: ”Vad smakar Karlsborg”. Workshopen syftar till att företagarna gemensamt ska komma fram till Karlsborgs unika smaker, för att höja stoltheten och lägga grunden till en av de snabbast växande reseanledningarna i världen, måltidsturism. Andra tillfället med tema ”Skapa måltidsupplevelser” syftade till att uppmuntra aktörerna till att utveckla nya och kreativa måltidsupplevelser och ta vara på efterfrågan på måltidsupplevelser med smak av platsen och lära sig att producera och utvecklar samtidigt sin egen måltidsupplevelse tillsammans med andra smakföretagare. 

Exempeluppdrag föreläsare måltidsturism:
Jag har föreläst om receptet för måltidsturism Region Gävleborg, Visit Trelleborg, Leader Sjuhärad, Höga Kusten Turisms utbildningsprogram för företagare i Höga Kusten Turism MAT2018 och på SMAK63:s utbildningsprogram. På Særimner 2019 fick jag tillsammans med Eldrimners Bodil Cornell lyfta måltidsturism i praktiken under temat ”turism med mathantverk i centrum. 

Feedback:

”Jag hoppas att fler som ska utveckla sin region inom måltidsturism får möjligheten att lyssna till Eva om Höga Kustens lyckade regionala och strukturerade arbete med matturism. Eva är en bra förmedlare av budskap och levererar ett bra innehåll.”
//Anna Hegethorn, affärsutvecklare med ansvar matturism, hållbarhet Smålands turism.

”Eva har stöttat oss i flera delar av arbetet med Förstudie 55 grader Nord. Först med att leda ett viktigt arbetsmöte med fokus på hållbarhetsfrågor kopplat till mat och att landa i mål och framtida aktiviteter efter förstudien, samt med framtagandet av en komprimerad populärversion av förstudien. Hon är analytisk, kreativ och lösningsorienterad och det har varit ett nöje att arbeta med henne. Det märks att hon brinner för frågor kring mat, samarbeten och hållbarhetsfrågor och jag kan starkt rekommendera henne!”
//Frida Tiberini, projektledare Förstudie 55 grader Nord, Tomelilla kommun

Jag tar även andra uppdrag som moderator, gastronomisk projektledare och konceptutveckling! 

Moderator

Jag brinner för att arbeta med mat och dryck. Min nyfikenhet gör att jag gillar att ställa frågor och at få veta mer om människor och deras drivkraft och kunskaper, vilket jag gjort på www.foood.se där jag intervjuade många kockar och matpersonligheter. Min bakgrund som jurist, gör att jag gärna vill ha struktur på saker och ting, få ut bra saker ur dagen och ta saker i mål. Detta gör att jag gillar att hålla i trådarna och jobba som moderator på konferenser och event.

Exempeluppdrag:
Som projektledare för SMAK63 modererar jag flertalet workshops i det digitala utbildningsprogrammet ”Skapa måltidsupplevelser” som inkluderar branschexperter och ett hundratal företagare. Jag gjorde min premiär på Visit Sundsvalls branschdag om matturism med föreläsare och deltagare som Maud Olofsson, Johan Backéus (Årets kock 2017) och många lokala smak-företagare deltog.

Moderator för Sveriges Stadsmissions hybridseminarium kring matsvinn och donation av livsmedel vår 2024 

Feedback:
”Det är en fröjd att jobba med dig! En otroligt bra moderatordebut, början på en lysande karriär” //Hans Holmsgren, projektledare Visit Sundsvall

”Jättebra jobbat som moderator, nu har du en ny karriär framför dig”
//Maria Åslin, fd. marknadschef Visit Sundsvall

Gastronomisk projektledare

Bland det bästa som finns är att samla människor runt mat och dryck. Jag gillar att organisera och är bra på att se helheten och utifrån det ta fram strategier/handlingsplaner och förverkliga idéerna.

 Utöver detta har jag gjort uppdrag för Eldrimner, presenterat Höga kustens smaker och produkter Birka Cruises mm. Med en bakgrund som marknadsförare/kommunikatör på Mjälloms Tunnbröd/Leader Höga Kusten ser jag även betydelsen av kommunikation, social media och digitala verktyg.

Feedback: ”Eva har stöttat oss i flera delar av arbetet med Förstudie 55 grader Nord. Först med att leda ett viktigt arbetsmöte med fokus på hållbarhetsfrågor kopplat till mat och att landa i mål och framtida aktiviteter efter förstudien, samt med framtagandet av en komprimerad populärversion av förstudien. Hon är analytisk, kreativ och lösningsorienterad och det har varit ett nöje att arbeta med henne. Det märks att hon brinner för frågor kring mat, samarbeten och hållbarhetsfrågor och jag kan starkt rekommendera henne!”
//Frida Tiberini, projektledare Förstudie 55 grader Nord, Tomelilla kommun

Event/koncept

Behöver ni någon som arrangerar ett event eller utvecklar ett koncept för att marknadsföra, tillföra värde eller skapa sammanhang runt en produkt, plats eller person?

Jag har skapat event både för organisationer jag arbetat för som Mjälloms Tunnbröd, Leader Höga Kusten. Arrangerat innovationstävlingen Gastronomiska Matverk i Höga Kusten (vinst 2017 med fantastiska producenterna Gården i Långsjön och restaurangen Linnéa och Peter) för Höga Kusten Turism.  Har även skapat egna koncept genom den smakfestival jag arrangerat (SMAKFEST HÖGA KUSTEN) som lyfte lokala producenter och smaker och skapade en samlande mötesplats för alla involverade i måltidsturism (www.smakfesthogakusten.se) och Culture Kitchen (www.culturekitchen.se)

Hör av er om ni vill ha hjälp med något liknande så styr vi upp något bra tillsammans.