RECEPT PÅ REGIONAL UTVECKLING
Måltidsturism kan beskrivas som att resa för att uppleva den unika smaken av en plats. Måltidsturism är det område som ökar mest inom turism och står idag för 40% av den globala turistmarknaden. Resor där mat och dryck är anledningen till eller en väldigt viktig del i reseplaneringen har en stor potential,då matturisterna spenderar upp till 50% intäkter på mat och dryck. Måltidsturister söker smakupplevelser, de vill lära sig och uppleva lokal mat och dryck som reflekterar den unika smaken av en plats, dess historia och kultur.
Här kommer jag att dela med mig av tankar och idéer kring måltidsturism.
4 STEG MOT EN SMAKDESTINATION
Fler destinationer ser också potentialen i att arbeta med matturism för att profilera sin region eftersom smaker kopplade till ursprung gör det möjligt att marknadsföra en unik upplevelse. Unika upplevelser är grundläggande för att en plats ska kunna särskilja sig och locka besökare. Men vilka steg behöver man ta för att bli en smakdestination? >>